2014. február 27., csütörtök

Az Erdős sziget - 1.nap

Sziasztok!

Mint ígértem, rengeteg új izgalmas élményről fogok beszámolni, mégpedig nem másról, mint Portugália ismert szigetéről, Madeiráról!!
Miután végeztem a munkával, Magdával úgy döntöttünk, belevágunk ebbe az utazásba, mait már olyan régóta terveztünk. Én m
tulajdonképpen már 3 éve is el szerettem volna jutni Madeirára, de valami mindig közbejött, úgyhogy végül is elnapoltam a dolgot. És most, végre sikerült!
Madeira az a hely, amit bátran ajánlanék mindenkinek: fiataloknak, idősebbeknek, művészlelkeknek, természet funoknak, nyugalomra vágyóknak, kisgyerekes családoknak, nászutasoknak, tényleg, mindenkinek.
1418/1420-ban fedezték fel a portugál hajósok, a fő sziget Madeira, de még tartozik hozzá Porto Santo, meg az Ilhas Desertas és Ilhas Selvagens is. De Madeira a fő sziget. Itt mindent erdő borított amikor megérkeztek a hajósok, természetesen, nagy részét felégették, de azért még így is nagy része érintetlen természet. Éghajlata szubtrópusi, és mivel közel van hozzá a Golf áramlat, a hőmérséklete nagyrészt 20 fok körül van, ergo egész évben jó hely! Elvileg sokat esik az eső, mi szerencsére csak egyszer fogtuk ki, különben végig sütött a nap, vagy felhős volt az ég.
Lisszabonból amúgy baromi olcsó járatok vannak, 40-50 eurótól kezdve, a szállás pedig nevetségesen olcsó, hostelek és szerényebb szállodák már 10 eurótól vannak, reggelivel együtt. Lehet, hogy ez most téli szezon és ezért olcsóbb...
A repülőúton még mindig azon morfondíroztam, hogy ezt csak beképzelem. Aztán megláttam a sziget magasodó sziklaszirtjeit...minden tiszta zöld, tavasz.
A reptérről megy autóbusz Funchalba, a taxi baromi drága, meg lehet autót is bérelni. Mi ezzel nem kísérleteztünk, és jól is tettük, de ezt majd később...
Hamar benn voltunk a fővárosban, és percek alatt megtaláltuk a szállást. Lepakoltunk és már mentünk is be a városba. Az első napot Funchalban töltöttük, és rájöttem, hogy király hely! Először is rengeteg botanikus kert van, némelyik ingyenes, pár fizetős. Először elmentünk egy ilyen "átlagos" parkba, ami azt jelenti, hogy pálmák mindenfelé, kaktuszok, mediterrán virágzó fák ezer színben, nagy rét ahol frizbiznek, és pazar kilátás nyílik az óceánra. nem semmi. Aztán elmentünk a híres Madeirai piacra, a Mercado dos Lavradores-be. Itt aztán végképp el lehet veszni a színkavalkádba: ezernyi virág, gyümölcs, zöldség, mind mind trópusi jellegű, és ott termesztik. Mi főleg banánültetvényeket láttunk. Ahogy körülnéztem, fogalmam nem volt a gyümölcsök feléről hogy micsoda. De ahogy odamentünk egy "kofához" rögtön mondták, hogy akkor kóstoljunk meg mindent. És ezzel kb. jól is lehet lakni :)
Volt ott banán, de nem csak az amit mi ismerünk, hanem kevésbé édes változat is, mangó, gránátalma, anona, és a különböző maracuja fajták, a körte-maracuja, vanília-maracuja, banán-maracuja, és még sorolhatnám. Volt ott savanyú paradicsom, és egy gyümölcs, ami egyszerre volt ananász, banán és kiwi!!! Ami még extra az a Cana de acúcar, bambuszhoz hasonló bot, ami édes, és nyalogatni kell, abból készítenek tömény piát, és az az alapja a madeirai shotnak, a poncha-nak. Jópár dolgot összevásároltunk, mert ezek a gyümölcsök nagyon egészségesek.
Piacozás után étek után néztünk, elmentünk az öreg városrészbe, ahol nehézkes a járás a fura járdán, picik a házak, és szinte mindegyik kapu ki van festve. Sok galéria van itt, csak úgy bemész az utcáról, nyitva van egész nap. Sok színes ajtó este kinyílik és bárrá változik. Találtunk egy jó kis helyet, ahol kipróbáltuk a híre madeirai halat, az espada-t. Ez magyarul abroncshal asszem, nagyon finom omlós húsa van. A hal maga ronda, és csak éjszaka jelenik meg, ekkor mennek halászni is. Izgi.
De tudom ajánlani, sőt, kötelező mindenkinek aki Madeirára megy, mi 3x ettünk espada-t, de ennék én bármikor :)
Aztán kávézáshoz megtaláltuk a best of helyet, egy Tea House-t, ami a Teleférico aljával szemben van, piros kapu és lila asztalok. Mivel hajnali 5 óta fenn voltunk, jól is jött az a kávé...
Aztán megkerestünk még egy botanikus kertet, ez kevésbé ismert, és kicsit kijjebb fekszik, a neve Jardim das Magnólias. Itt csak pár ember lézengett rajtunk kívül, a lényeg a csönd, nyugalom, és gyönyörű természet. Azt hiszem, sok pozitív gondolat, vers, műalkotás tud születni egy ilyen helyen.
Este ismét visszamentünk a Parte Velha-ba, ahol megittuk az első poncha-t, ami igazi gyümölcslével kevert koktél, ebbe teszik bele a Cana de Acúcart. Enni pedig Bolo de Caco-t ettünk, ez is kötelező Madeirán, a kenyérféleségnek külön receptje van, olyan manna-szerű, készítik tosta-ból meg rendes, melegített kenyérből is, és beletesznek egy fokhagymás krémet, vagy csak simán fokhagymát. Áginak nem ajánlom :)
Ezután már csak ahhoz volt erőnk, hogy visszavánszorogjunk a hotelbe. Funchal különben meredek város, az egész völgyekre épült, sok híd köti össze a dombocskákat. Aztán lent van egy kisebb egyenes rész, de különben emelkedik. Na, hamarosan folytatom a 2. nappal!