2014. március 3., hétfő

3.nap

Sziasztok!
Na, összerittyentem még a többi napot. Tehát a harmadik nap ismét erdőjárást terveztünk, kinéztünk egy útvonalat, ami nekem gyanúsan rövidnek tűnt: másfél km, előre kiépített útvonalon. Ugyanarra a buszra szálltunk fel, ami Santana-ba megy, csak mi ezúttal leszálltunk Ribeiro Frio-nál, ami a sziget közepén levő kis falucska. És a neve alapján, valóban rohadt hideg van ott. Egy nagy völgyben terül el, erdei házakkal körülvéve, meg olyan lakóházakkal, amik egy meredek hegyoldalba épültek. Kb. 10-20 ház van ott össz-vissz, meg néhány étterem. Tiszta alpesi hangulat különben, senki nem mondaná meg, hogy Madeirán vagyunk. Szóval leszálltunk, hamar meg is találtuk a Balcoes-hez vezető utat, az egy kilátó amúgy, ahonnan el lehet látni egészen az óceánig és a közeli csúcsokig. (legmagasabb csúcs a Pico Ruivo és Pico Areeiro, de azok le voltak zárva). Az út baromi rövid volt, kb 10 perc alatt ott voltunk, kicsit gyanúsak is voltunk, mert rajtunk kívül csak idősek jártak azon az úton. Úgyhogy elhatároztuk, nem hagyjuk ennyiben a dolgot, meg mutatjuk, hogy tudunk mi ennél hardosabb túrát is. Úgyhogy gondoltuk, végigmegyünk a 11km-es másik útvonalon is, ami már igazi kihívásnak ígérkezett. Csakhogy, az az útvonal le volt zárva, mert a sziklák rádőltek az útra vagy mi. De a pasas aki megkérdeztünk azt mondta, egy ideig el lehet menni, és mások is átmentek már a tiltó kordonon. Úgyhogy fogtuk magunkat, mi is így tettünk. Ez az útvonal valóban a meredek hegyoldalban volt, néha egészen elvékonyodott, de volt korlát szerencsére. Meg mellettünk ott futott a kis levada szüntelenül, benne csordogált a hideg hegyi víz. Volt egy hely, ahol felettünk ömlött a víz, alattunk mélység, és a kettő között volt az út. Huhh, na az izgi volt, gyorsan átszaladtunk rajta, de sokkal tovább valóban nem lehetett menni, az t teljesen el volt torlaszolva, úgyhogy visszafordultunk. Itt a vegetáció különben egészen különleges, van itt orchidea meg szubtrópusi növények, az egész erdő a Világörökség része (Floresta Laurissilva). Úgyhogy érdemes elmenni.
Visszatérve azt tapasztaltuk, hogy még mindig túl korán van és mi már az összes létező útvonalat bejártuk, így elindultunk a falucskába. Az úton összetalálkoztunk egy „tipikus” madeirai öreg bácsival. Ott ballagott, fején a jellegzetes sötétbarna kötött sapkával, amiért mellesleg teljesen odavagyok, és vettem is egyet apukámnak :) Szóval köszönt nekünk, aztán szóba elegyedtünk, mondta, hogy egész életében a levadás utak javításán dolgozott, naponta több tíz km-t járt az erdőben. Az arcán valamilyen nagy nyugalom, életszeretet tükröződött, látszott rajta, hogy neki az élet teljesen jó itt a semmi közepén egy 50 fős faluban, és nem vágyik a városba. Úgy tudom tisztelni az ilyen embereket.
A beszélgetés után elkezdtünk filózni a Magdával, hogy most hogy jussunk vissza Funchalba. A busz 4 óra múlva jött volna. Vagy felmegyünk a betonúton valameddig, vagy stoppolunk. A második verziónál maradtunk..de érdekes módon senki nem ment Funchal felé, mindenki Sanatanaba ment! Úgyhogy kezdtük feladni a reményt, ráadásul már be kellett vetnünk a hiéna verziót is= mikor megláttunk kocsihoz igyekvő turistákat, lerohantuk őket :) De végül mégiscsak megállt egy német (házas) pár, és elvittek. Monte-nál azonban kiszálltunk. Hogy mi van Monte-ban? Magyaroknak nem elhanyagolható látnivaló! Utolsó királyunk, IV. Károly sírja. A Habsburg királyt Madeirára küldték a családjával együtt, de spanyolnáthában egy év múlva meghalt. Ami durva, mert csak 34 éves volt. Ja, ő Habsburg Ottó papája volt. Na, és ők ott éltek Monte-ban, ami Funchal fölött van közvetlenül. Van ott egy gyönyörű templom, ahonnan az egész várost lehet látni, valami fantasztikus a kilátás! Monte-ban nekem egészen XX.század eleji hangulatom támadt, mert onnan indulnak a híres madeirai szánkók is (Botegas). Két fehér ruhát és szalmakalapot viselő pasi tolja a szánt a meredek lejtőn, két fő ülhet a szánkóba, és valami hihetetlen gyorsan leszáguldanak Funchalig. Igazi mulatság, de én a tériszonyosoknak nem ajánlanám, mi nem próbáltuk ki. Ja, meg Monte-ban van egy csomó botanikus kert, mi elmentünk az egyikbe, ami ingyen volt, de pl. van a Jardins do Imperador, annak gondolom van valami köze IV. Károlyhoz, az is tiszta XIX-XX. század felling. Szóval mindenképp menjetek el Monteba, ha arra jártok!
Aztán mi is leereszkedtünk, busszal. Utána rögtön kajálni mentünk, mert baromi éhesek voltunk már. Kinéztünk az öreg városrész központjában, a Teleférico aljánál lévő téren egy helyet, a neve Restaurante Romano. Van egy jó kis esplanada-ja, ki lehet ülni. Épp naplemente volt, jót napoztam. Rendeltünk menüt, mindössze 11 euróért, ebben volt 3 fogás! Ez nagyon jó árnak számít, és ráadásul a kaja is jó volt. Én előételnek creme de Camarão-t kértem, ez ilyen rákos krém volt, baromi fincsi. Magda tenger gyümölcsit evett a jellegzetes fokhagymás-Olivaolajas szószban, ez itt Portugáliában gyakori mártás. Aztán főételnek ismét espadat kértünk, madeirai mártással. Kicsit hasonlított a lecsóhoz, de ez madeirai borral volt, ami még különlegesebbé tette. Csillagos ötös :) Desszertnek egy sima csoki krémet kértem, lecsúszott az is!

Az ilyen kajálások jelentik számomra a legszebb pillanatokat egy utazás során. Akkor érzi az ember, hogy igen, most pihenek, most töltődök lelkileg, és gyomorilag is :)

Floresta Laurissilva

Monte temploma, ami már messziről látszik